Zichtbaarheid

Test je kennis en doe de kennistoets! Klik hier >>


Als is de sloep waar je in roeit een 14-riems B2 sloep, besef goed dat de zichtbaarheid van de sloep niet vanzelfsprekend is. Sterker nog, er zijn situaties waar iedere sloep of klein schip nauwelijks of niet zichtbaar is. Grote schepen hebben een dode hoek waarin niets te zien is. In het donker is onderscheid tussen lichten op de wal en (navigatie)lichten op schepen soms erg lastig, zelfs voor ervaren stuurlieden. Er kan onverwacht mist komen opzetten (zie pagina weersomstandigheden). Een bekwame stuur houdt rekening met deze situaties, of weet wat hij moet doen mocht hij onverwacht in zo'n situatie terecht komen. Algemeen geldt dat situaties waar risico is op slechte zichtbaarheid voorkomen moeten worden. Verder dient de stuur kennis te hebben van navigatieverlichting en is een radarreflector aan boord geen overbodige luxe. Je kunt tegenwoordig zelfs portable AIS zenders kopen, waarmee jouw positie op de radar van andere schepen verschijnt. Echter deze dure apparatuur vraagt ook de nodige stroomvoorziening en is dus minder geschikt voor een roeisloep of -boot.  

Zorg voor een hoorn, losse zaklamp en enkele flares die ingezet worden als je onopgemerkt blijft! Besef dat andere schepen dit ook kunnen opmerken als noodseinen, dus gebruik ze als uiterste middelen om gezien te worden. 

Je kunt eventueel de riemen voorzien van reflecterende tape, en de roei(st)ers kunnen een reflecterende gordel dragen zodat ze goed opvallen als een ander schip de boot beschijnt met een lamp!


Val op in het donker!

Reflecterende tape

€ 4,95
Val op in het donker!

Reflecterende tape

€ 4,95

Roei je in het donker? Voorzie je riem van reflecterende tape, zodat je goed opvalt als een ander schip jouw boot aanschijnt met een lamp! 

  • 5 cm breed
  • Rol 200 cm
  • Verkrijgbaar in wit, rood (bakboord riem), groen (stuurboord riem) of fluorescerend geel
Val op in het donker!

Reflecterende gordel

€ 7,95
Val op in het donker!

Reflecterende gordel

€ 7,95

Roei of stuur je in het donker? Zorg dat men je ziet, en draag deze reflecterende gordel in plaats van een wapperend en niet ventilerend hesje. Zit niet in de weg bij het roeien!  

  • One size fitts all
  • Eenvoudig af te stellen

Dode hoek

Grotere schepen, en zeker lege vrachtschepen, hebben een aanzienlijke dode hoek. De dode hoek kan wel oplopen tot 350 meter! Voorkom ten alle tijde dat je in deze hoek terecht komt met een roeisloep of -boot. Zelfs als je weet dat je op tijd voor een schip over kan steken. De schipper of kapitein ziet je niet, met alle risico's van dien. Dus nooit voor een groot schip bij twijfel! 

Blijf uit de dode hoek

Het advies is dan ook: ‘Blijf uit de dode hoek’ zodat je niet het risico loopt dat je uit het zicht raakt. De vuistregel hierbij is, als jij de stuurhut kunt zien, dan kan de schipper jou ook zien.

Goed zicht

Hierbij is een goed zicht rondom essentieel. De snelheid van binnenvaartschepen ligt vaak hoger dan mensen verwachten. Kijk dus vaak achterom, zodat je weet wat er achter je gebeurt. Pas je koers en snelheid zo aan, dat je buiten de dode hoek blijft. En vaar zoveel mogelijk stuurboordwal.

In onderstaande video zie je meer over de dode hoek van grote schepen en zie je wat je het beste kunt doen als je wordt opgelopen door een binnenvaartschip.


Radarreflector

Volgens het technisch reglement van de FSN behoort een radarreflector tot de aanbevolen uitrusting van een roeisloep. Een polyester of houten roeisloep of -boot is nauwelijks zichtbaar voor een radar. Maar zelfs een aluminium of stalen boot is soms nauwelijks zichtbaar op een radar. Een reflector vergroot de zichtbaarheid van een roeisloep of -boot aanzienlijk, en beperkt de risico's bij het varen in het donker of bij motregen en/of opkomende mist. Er zijn twee typen reflectoren, de passieve en actieve. Radarreflectoren zijn in vele soorten en maten te koop. Erg populair is de buisreflector. Kan handig aan bijvoorbeeld de vlaggenstok worden gemonteerd, is compact dus lijkt ideaal op een sloep. Helaas... een buisreflector werkt niet! De Waterkampioen heeft in 2008 in samenwerking met de KNRM diverse reflectoren getest, en hier kwamen slechts twee goede opties uit de test;  de conventionele (passieve) achthoek, echter door de vorm is het heel belangrijk hoe die gemonteerd wordt om de werking niet negatief te beïnvloeden. De andere optie is de (passieve) Trilens, die helaas niet meer te koop is. De Echomax is ook een goede passieve reflector. Actieve reflectoren presteren het beste, maar hebben stroomvoorziening nodig, en zijn hiermee dus minder praktisch in een roeisloep of -boot. 

De meest praktische oplossing is een achthoek reflector zo hoog mogelijk (bijvoorbeeld gemonteerd aan een mastje welke je plaatst in de nummerbordhouder voorin de sloep)

 

Op de pagina downloads is de test te downloaden. 


Verlichting

Conform het BPR artikel 3.13. lid 6 dient een door spierkracht voortbewogen klein schip tussen zonsondergang en zonsopkomst en bij vermindert zicht een rondom schijnend wit licht te hebben welke zo hoog mogelijk geplaatst is. Dus geen eigen varianten zoals boordlichten rood en groen, want hiermee creëer je gevaarlijke situaties omdat andere schepen niet weten welk type boot ze zien! Gebruik alleen goedgekeurde verlichting gemaakt voor dit doel, tegenwoordig is zeer betaalbare LED navigatieverlichting te koop, al dan niet gevoed door batterijen. De volgende aandachtspunten zijn van belang;

  • Zorg dat het licht hoog genoeg zit, en ook nog zichtbaar als de stuurman in de sloep staat.
  • Als je het licht op een stand in de vlaggenstokhouder plaatst, borg dan de stang met een lijntje zodat je de verlichting niet kwijt raakt bij het onverhoopt uit de houder raken. 
  • Meer praktisch is het overwegen van een aparte houder waar een lange stang met navigatielicht en/of radarreflector in geplaats kan worden.
  • Neem reservebatterijen mee bij gebruik van navigatieverlichting op (oplaadbare) batterijen. 
  • Check de status van de accu voor vertrek bij gebruik van 12V navigatieverlichting. 
  • Gebruik nooit hoofdlampen, losse zaklampen etc als alternatief voor navigatieverlichting. Je kunt deze wel gebruiken om eventueel extra aandacht te trekken, maar besef dat een andere boot dit ook kan zien als oproep voor hulp!
  • De stuurman dient op de hoogte te zijn van gebruik van verlichting op andere schepen, bruggen, boeien etc! 

Elektronische hulpmiddelen

Er zijn steeds meer mogelijkheden met elektronische hulpmiddelen, lees verder >>